Voertuigvloten, waarop te letten en hoe zit de werkwijze in elkaar ???

Voertuigen zijn een belangrijk onderdeel van een bedrijf. Men kan namelijk niet zonder. Dit neemt natuurlijk een serieuze hap uit het budget van het bedrijf op gebied van financiën. De brandstof, het onderhoud, financiering kost allemaal veel geld. MAAR wat dan met het verzekeringsgebeuren voor dergelijk risico ???

 

Ik ga even kort toelichten hoe ik aankijk tegen deze materie en hoe de werkwijze meestal in elkaar zit op vloot niveau, gezien dit een serieuze besparing kan teweegbrengen bij het bedrijf.

In verzekeringstermen spreekt men van een vloot wanneer er ongeveer 10 voertuigen van dezelfde categorie aanwezig zijn voor het bedrijf. Onder categorie moet men personenwagens, lichte vrachtwagen, trekkers, vrachtwagens < 12ton, vrachtwagens >12 ton, …. verstaan. Sommige verzekeringsmaatschappijen beginnen pas te spreken van een vloot wanneer er 20 voertuigen aanwezig zijn voor het bedrijf. Dit heeft natuurlijk te maken  met de onderhandelingspositie naar deze maatschappijen toe. Ik persoonlijk ga hier niet mee samenwerken , gezien ik meestal met de maatschappijen samenwerk, die starten vanaf 10 voertuigen.

Waarom, leg ik u verder in mijn bespreking uit.

In een vloot moet er ook rekening gehouden worden met de schadestatistiek van de voertuigen en de intentie tot mogelijke preventie binnen het bedrijf.

Hoe wordt de premie voor deze vloot nu bepaald ?

Het voordeel om met een vlootstructuur op premieniveau te werken is dat er per categorie van aanwezig voertuig in de vloot met een vaste premie wordt gewerkt per waarborg en per categorie van voertuig. In een klassieke polis is de premie gebaseerd op volgende zaken: kilowatt van het voertuig, gebruikelijke bestuurder, Bonus-malus graad, schadestatistiek, …

Het nadeel hiervan is dat er per voertuig een aparte polis is en dat er verschillende premies zijn voor soms dezelfde voertuigen omdat er iemand anders mee rijdt.

In een vlootstructuur moet er geen gebruikelijke bestuurder gedefinieerd worden, wordt er geen bonus-malusgraad berekend, wordt er niet rechtstreeks rekening gehouden met de kilowatt van het voertuig. Hier zijn verschillende voordelen aan verbonden:

  • premie is veel goedkoper in totaliteit
  • duidelijke opsplitsing per voertuig op premieniveau
  • schadestatistiek wordt berekend op de totale vloot en niet per voertuig
  • duidelijk overzicht voor de boekhouding van het bedrijf
  • bij wijziging van voertuigen in de vloot, veel gemakkelijkere berekening op financieel niveau

Voorbeeld van vlootstructuur

Neem nu dat een bepaald bedrijf 10 personenwagens met een waarde van 15.000 €, 5 lichte vrachtwagens met een waarde van 22.000 € en 2 trekkers met een waarde van 55.000 € in beheer heeft. Deze moeten verzekerd worden met volgende waarborgen:

  1. Burgerlijke aansprakelijkheid
  2. Volledige omnium
  3. Rechtsbijstand

Dan kan de structuur er als volgt uitzien:

Personenwagens

BA                                                          280 € bruto

Volledige omnium                             2,20 % op de waarde van het voertuig = 330 € bruto

Rechtsbijstand                                    65 € bruto

Totaal per voertuig komt neer op  675 €

 

Lichte vrachtwagens

BA                                                          310 € bruto

Volledige omnium                             2,40 % op de waarde van het voertuig = 528 € bruto

Rechtsbijstand                                    65 € bruto

Totaal per voertuig komt neer op   859 €

 

Trekkers

BA                                                          800 € bruto

Volledige omnium                             2,60 % op de waarde van het voertuig = 1430 € bruto

Rechtsbijstand                                    120 € bruto

Totaal per voertuig komt neer op   2.350 €

Dit is een voorbeeld van hoe dergelijke structuur in elkaar zit. Zoals u kan zien kan u perfect berekenen wat de meerprijs zou zijn indien je een voertuig van een bepaalde categorie zou bij aannemen in uw bedrijf. Indien je deze voertuigen zou verzekeren op de standaard manier kom je veel duurder uit dan op deze manier. Daarom dat ik altijd wil vertrekken vanaf 10 voertuigen in vlootstructuur en niet vanaf 20, zoals hierboven vermeld. Meestal breng ik deze vloten onder in een speciaal ontwikkeld software programma waarbij mijn klanten een toegang krijgen en dit allemaal automatisch wordt berekend en een duidelijk overzicht creëert voor het bedrijf per voertuig.

Mijn boodschap is, indien u kan werken met een vlootstructuur voor uw wagenpark, aarzel niet om dit te doen.

Bij eventuele vragen of opmerkingen, kan u me bereiken op de contactgegevens op mijn blog.

Groetjes vanwege de verzekeringsgoochelaar.