Onbekende verzekeringsmaatschappijen – grotere dossiers – Onbekend, onbemind ?

In dit artikel wens ik de niet zo gekende verzekeringsmaatschappijen te bespreken en in welke segmenten deze vaak worden teruggevonden. Veel bedrijfsleiders kennen dergelijke verzekeringsmaatschappijen niet en denken vaak dat deze daarom niet zo betrouwbaar zijn als de ‘klassiekere’ maatschappijen. Daarom heb ik besloten om hier een artikel aan te wijden, gezien de vraag dikwijls naar mij toe werd gesteld de laatste weken.

Wie ?

Dergelijke verzekeringsmaatschappijen (die meestal hun eigen hoofdzetel in het buitenland hebben) zijn maatschappijen, die vaak worden gebruikt of aangeboden door een tussenpersoon op zeer grote bedrijven of  die een specifieke activiteit hebben of  die vaak grote vertakkingen in het buitenland hebben. Meestal spreken we van bedrijven, die aan één van de volgende categorieën moeten voldoen:

  • omzet vanaf 500 mln €
  • Internationale programma’s voor bedrijven met vertakking in het buitenland
  • Projecten vanaf meestal 100 mln €
  • vloot voertuigen vanaf meestal 500 voertuigen
  • afhankelijk van activiteit (vb. farmaceutica, energie, olie en gas, technologie,…)

Dit zijn de meest voorkomende zaken vooraleer dergelijke verzekeringsmaatschappijen zullen meespelen op dergelijke dossiers. Dit zijn voor een land als België vaak grote aanvaardingscriteria om met dergelijke verzekeringsmaatschappij in zee te kunnen gaan. Het is meestal zo, dat dergelijke verzekeringsmaatschappijen niet werken met alle tussenpersonen, omdat niet alle tussenpersonen dergelijke bedrijven kan of wil verzekeren.

Waarom ?niche

Deze verzekeringsmaatschappijen kunnen eigenlijk als niche verzekeraar beschouwd worden, gezien ze zich niet zullen bezig houden met de “kleinere” bedrijven, gezien ze meer expertise en know-how hebben om volgens de bovenvermelde aanvaardingscriteria het bedrijf te servicen. Onder dergelijke service kunnen volgende aspecten worden beschouwd:

  1. Risk consulting
  2. Schade afhandeling met gespecialiseerde experts
  3. Internationale programma’s en oplossingen
  4. Grote onderschrijvingscapaciteit zonder medeverzekering
  5. oplossingen voor moeilijkere activiteiten/sectoren

 

Overtuiging klant / bedrijf ?

Dikwijls, als ik na een gehele marktstudie (zie werking vorige artikels) met dergelijke verzekeringsmaatschappij op de proppen kom, is er enige twijfel indien ze de maatschappij niet kennen. Dan is het zeer belangrijk om de ratio van de maatschappij en service naar voor te brengen, zodat het betrokken bedrijf er zeker van kan zijn, dat in het kader van een schadegeval er een uitbetaling zal volgen, gezien het hier meestal over zeer grote bedragen kan gaan. Meestal wordt dit aangetoond door een rating van standard & Poor’s, A.M. best, fitch, …

Tendens ?

Ik vermoed, dat deze aanvaardingscriteria van deze verzekeringsmaatschappijen zullen verminderen of versoepelen, gezien dergelijke bedrijven en hun “targets” van deze maatschappijen in België steeds minder aanwezig zullen zijn of dat een bedrijf met bepaalde zwaardere productielijnen, deze uitbesteden aan het buitenland. Daardoor zie ik nu al een tendens komen, dat deze maatschappijen zich meer en meer ook zullen beginnen concentreren op de middle market van het bedrijfsleven.

Bij vragen, contacteer mij en schrijf u in op mijn maandelijkse nieuwsbrief.

handtekening Kris Rottiers

 

 

Vanwege Kris Rottiers, de verzekerinsfluisteraar.