Elektrische wagens en verzekeringen. Is de markt er klaar voor ? Tesla, BMW i8, Peugeot ion,….

In dit artikel ga ik mijn visie geven en dieper ingaan op het segment elektrische wagens en de verzekeringsmarkt. Is deze markt er klaar voor en zijn ze hierop voorbereid ?

U kan er bijna niet meer naast kijken, gezien dit segment van auto’s aan een ware opmars bezig is binnen de huidige auto-industrie. Natuurlijk is er één bepaald merk dat hierin de trend heeft gezet. Ikzelf geloof wel in deze markt, gezien er in onze huidige samenleving een serieuze vraag en eis is om het milieu meer te sparen en om hier actiever mee om te gaan. Zie maar naar de gigantische oliefamilie Rockefeller, die nu ook aan het inzetten zijn op alternatieve energie. Dit gebeurt niet zomaar.

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik merk dat “veel” verzekeringsmaatschappijen op de Belgische markt nog wat weigerachtig staan tegenover deze markt van wagens, gezien ze nog niet volledig beschikken over de volledige informatie van deze wagens en  gezien veel maatschappijen niet echt geloven in de volledige doorbraak van deze markt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat deze wagens ook zeer duur zijn in aankoop en dat bijvoorbeeld een dekking in omnium een dure herstelling is indien er een schadegeval met deze wagen heeft voorgedaan. Het heeft ook te maken dat de actieradius van de wagen niet te vergelijken valt met deze van de huidige voertuigen en dat veel maatschappijen daarom nog niet inzetten in deze markt en deze voorzichtig aftasten.

 

Schadegevallen ?

Het voornaamste waarom veel van de huidige maatschappijen ook nogal weigerachtig tegenover het verzekeren van dergelijke voertuigen staan, is dat indien er schade gebeurd met één van deze wagens de herstellingskost hoger uitvalt dan ten opzichte van een standaard wagen. Het argument dat veel gebruikt wordt van deze maatschappijen is het feit dat er veel problemen zouden zijn met de “batterijen” van deze wagens en indien er een probleem is met deze batterij, dit een grotere uitgave betreft voor de maatschappij die het voertuig op dat ogenblik in dekking heeft.

Ik heb onlangs een vloot van elektrische voertuigen in dekking genomen en op de Belgische markt verzekerd. Het schadeverleden van deze vloot was uitstekend om de volgende redenen:

  • bestuurders zitten in leeftijdscategorie tussen meestal 45 en 75 jaar
  • bestuurders rijden automatisch voorzichtiger met dit soort van wagens (statistisch bewezen)
  • weinig risico op jongere bestuurders, gezien het budget van de wagen, wat automatisch resulteert in betere statistiek
  • minder rijbereik ten opzichte van een gewone wagen, wat resulteert op minder risico tot schadegevallen
  • ….

Zoals u kan zien heeft dit segment op verzekeringsniveau ook veel voordelen te bieden om dekking te verlenen als verzekeringsmaatschappij zijnde.

Mijn advies naar huidige maatschappijen ?

Als ik al een advies naar de huidige Belgische maatschappijen mag geven, dan zou ik zeker instappen op dergelijke voertuigen en de premiestructuur hierop beginnen aan te passen, gezien een bepaald merk van elektrische voertuigen eraan denkt om hier in België een fabriek op te richten voor de productie van dergelijke voertuigen. Ik merk dat Nederland zeer sterk staat op het gebied van verzekeringen in dit segment van voertuigen. Het zou naar mening dan ook geen goed signaal zijn indien de Belgische markt dergelijke voertuigen wel zou willen produceren, maar niet zou kunnen meepraten op het gebied van verzekeringen. Al is het maar om te voorkomen dat de mensen op zoek gaan naar verzekeringen in onze omliggende landen.

Ik heb met een bepaalde verzekeringsmaatschappij, die ook samen met mij in dit segment gelooft, een mooi tarief onderhandeld tegen uitstekende condities om degelijke voertuigen te verzekeren op de Belgische markt.

Indien u meer over dit segment wenst te weten of bijkomende vragen heeft, contacteer mij op de gekende gegevens.

Op de hoogte blijven, schrijf u in op mijn nieuwsbrief.

Vanwege de verzekeringsgoochelaar, Kris Rottiers.